Kleine, maar fijne recensie over PED talks – schoolverhalen

In de Nieuwe Meso, vakblad voor schoolleiders en -bestuurders verscheen deze maand een kleine, maar fijne recensie over  PED talks, de bundel interviews met docenten studenten van het Albeda College en Lentiz Onderwijsgroep, geschreven door Liefaard en Wessels.
Renée van Schoonhoven (hoogleraar Onderwijsrecht, VU Amsterdam) bespreekt een aantal nieuwe uitgaven. Ze schrijft o.a. over PED talks:

 “Voor mbo-instellingen draait het in hun dagelijkse werkelijkheid uiteraard nog wel om leren en in termen
van Biesta, om onderwijzen. Heel goed komt dat tot uiting in het boekje van Liefaard en Wessels, Ped talks. Over pedagogische moed in het beroepsonderwijs. Achttien docenten en studenten aan het woord. In deze inspirerende uitgave – mogelijk gemaakt door onder meer het Albeda College, Lentiz Onderwijsgroep en Hogeschool Rotterdam – komen vooral docenten en studenten zelf aan het woord. Zij vertellen wat hen boeit aan het beroepsonderwijs en wat de sterke, maar ook zwakkere punten zijn. Sterk is vooral de pedagogische interactie tussen docent en student: dáár gaat het uiteindelijk om. Studenten moeten zich gekend weten en erkend worden in het onderwijs, dan werkt het het beste. De auteurs trekken deze lijn door naar de docenten: ‘Ook voor docenten zijn verbinding en ruimte, veiligheid en vertrouwen de ingrediënten voor groei en kwaliteit.’ Docenten willen immers ook niet alleen afgerekend worden op hun ‘rendement’ in termen van percentages behaalde diploma’s, maar ook op wat zij op pedagogisch vlak hebben weten te bereiken bij en met studenten.”

Volg mij
Facebooklinkedinmail
Deel deze tekst:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail